En Allsvensk summering

Ja eftersom att jag nu bestämt mig för att börja blogga igen och då också om det nya heta ämnet Fotbollsallsvenskan så får vi ju ha en liten summering av hur Allsvenskan hittils hunnit arta sig. För er som undrar så är det alltså meningen att jag ska försöka hålla ämnet om Allsvenskan hett i framtiden med matchresultat och även annan information så gott det går.

Jag tänkte först dra alla matcher och dess resultat som hittils varit men sedan insåg jag kort därefter att ni som kommer att läsa och följa denna kategorin säkert redan vet de resultat som ni vill veta. Därför kommer jag nog bara dra lite kort diskussion och eget tycke om de matcher som hittils varit.

IF Elfsborg 1 -  1 Hammarby IF
Säsongspremiären för dessa båda heta lag i första omgången av Allsvenskan var en match som i mina ögon blev rätt så sorglig. Elfsborg höll sitt anfallstempo högt och spelade i europeéisk klass som kommentatorerna sa. Så det mesta tydde ju på att Elfsborg skulle vunnit matchen. Speciellt då skott på mål som blev 13-1. Men man kan inte mer än glädjas åt Hammarbys mål som var ett riktigt hårt, välplacerat skott upp i krysset av Hammarbys back Emil Johansson. Kort och gott en match som förhoppningsvis visade hur Allsvenskan kommer att bli.

Örgryte 1 - 5 GAIS
Här har vi också en match från första omgången som också förhoppningsvis visade hur Allsvenskan skulle komma att bli. GAIS lyckas hålla matchen och göra hela 5 stycken mål och det är inte mer snack om saken än att GAIS vann matchen som värdiga vinnare eftersom de faktiskt gjorde 5 stycken mål.

IFK Göteborg 6 - 0 Djurgården
Från andra omgången får den första matchen att nämna bli just denna mellan Göteborg och Djurgården. En match som säkert många hade tippat skulle sluta med siffrorna 2-0. Men så blev inte fallet då Djurgården blev fullkommligt utklassade av just IFK Göteborg. En värdig vinnare blev dom med sina 6 mål och det är inget snack om saken att även denna match visar på hur Allsvenskan kommer att se ut.

Örebro 0 - 1 IF Elfsborg
Åter igen en match från andra omgången som var speciell. Delvis på grund av resultatet men mest på grund av att Elfsborg lyckades vinna i Örebro på Behrn Arena. Något som dom inte gjort sedan 1970. Alltså hann det inte bli något "40 års jubileum" för Örebro. Men att Elfsborg vann är något som helt klart är ett orättvist resultat, även om jag som Elfsborgare som var där och såg matchen är mer än glad över resultatet.

Häcken 4 - 1 IFK Göteborg
En match från den senaste omgången som jag tycker är helt klart värt att nämna. Att IFK Göteborg som vann med 6 mål mot Djurgården skulle förlora med dessa siffror mot ett lag som nyss tagit sig upp i Allsvenskan var väll något som var helt otippat. Efter denna matchen kunde man gå och mobba varena Göteborgare för vad som hänt i just denna match. Men det finns inte mer att säga än just grattis till Häcken.


Trelleborg 0 - 0 Brommapojkarna
Brommapojkarna 2 - 0 Häcken
Halmstad 0 - 1 Brommapojkarna
Att nykomlingen Brommapojkarna har kommit in bra i Allsvenskan hittils är väll inget snack om saken. Dom har lyckats bra med sina första matcher helt klart. För mig så var både Trelleborg och Halmstad de vinnande lagen men vi vet ju allihopa att Trelleborg och Halmstad inte är toppen på Allsvenskan dom heller. Jag kan inte mer än gratulera till Brommapojkarna för deras insats så här långt i Allsvenskan. I omgång 4 ställs dom dock mot AIK och det ska bli intressant att se vad vi kan få för resultat där!

Vi får ju givetvis inte heller glömma Helsingsborgs IF & Malmö FF som även dom fått en drömstart på Allsvenskan och vunnit alla deras 3 matcher. Men jag kan inte säga att jag är direkt orolig för att dom ska ta en solklar ledning efter 10 omgångar spelade utan jag tror faktiskt att vi kommer att ha en ganksa jämn tabell långt in i säsongen i år.

Stefan Ishizaki, som ådrog sig en skada i matchen mellan Örebro och Elfsborg röntgades i Göteborg i tisdags. Vad som först befarades vara en skada som skulle hålla han borta från spel fram tills uppehållet visade sig vara en skada som skulle hålla han borta i troligtvis 2-3 veckor. Skadan som först sades vara en kraftig bristning i just baksidan låret visade sig alltså vara en lätt bristning med lätt blödning och ytlig sådan vilket tyder på ett positivt besked.

Zoran Lukić, vad är detta för skittränare? Finns det något positivt att säga om honom? Ni får ursäkta mitt språk kring honom men jag tycker han är rent utsagt skit. Efter Djurgårdens förlust mot Göteborg klagar han så mycket på sitt lag så att man i sitt huvud bara kan skratta åt hur han yttrycker sig. Det är klart att man ska vara besviken på sitt lag efter en sådan skräpmatch men att visa sig så som han gör det är lite fel tycker jag.

Men det som verkligen tog mitt omdöme kring Zoran till botten var hur han uttalade sig om sitt lag efter matchen mot Gefle. Där han står och säger att deras anfallsspel är Division 2 klass. En oavgjord match tycker jag ändå att man kan vara rätt nöjd med även om det är mot ett sånt lag som Gefle. Djurgården har hittils haft 1 vinst, 1 förlust & 1 oavgjord match i Allsvenskan. Är det något att bli så arg för som Zoran blir? Ne, jag tycker att tränarduon i Djurgården är helt fel och jag tror inte det kommer funka i längden. Men men, det är ju bara vad jag tycker.

En avrudning, på detta blogginlägg då. Ja vet det blev långt men det var ju som sagt på grund av att det fanns en dell att skriva om nu eftersom det är första inlägget kring Fotbolls Allsvenskan och det hittils har varit 3 omgångar. Ändå finns det så mycket mer att skriva om. Trots de så får jag helt enkelt tacka för mig.

Hare trevligt!



Kommentarer
Postat av: Bubba

Som ni säkert förstår vare ju givetvis inte meningen att detta skulle komma under kategorin Livet i första hand. Men så råkade de bli. Men ni finner det som sagt också under Fotbolls Allsvenskan där det ska ligga.

2009-04-18 @ 01:03:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0